måndag 20 september 2010

Att lära sig att acceptera

Jag har länge funderat över varför en del funktions hindrade människor, inte kan lära sig att acceptera och leva med att man är i den situationen man är och det går inte att blunda för det.
Detta är sanningen,den går inte att dölja.. Du är född av en anledning. Våga vara dig själv och lev livet så gott du kan.
Sluta tyck synd om dig själv för att du är "annorlunda".. Du är inte annorlunda. Du är precis som vilken människa som helst men kanske med lite andra förutsättningar.
Alla har motgångar i livet,det går inte att komma ifrån, men det finns ingenting som är omöjligt. Det gäller bara att komma på lösningen.
Vad jag försöker säga är att det finns funktionshindrade som stöter bort andra funktionshindrade från sin umgänges krets en dag, välkomnar endast icke funktionshindrade. Varför?
För mig låter det precis som att man blundar för sanningen och inte vill acceptera sitt liv för vad det är och tror att man är bättre som bara söker kontakt med icke funktionshindrade.
Alla människor är lika mycket världa oavsett hinder.
Vänner växer inte på ett träd i skogen!
Varför inte ha en blandad umgänges krets. Lite av varje.
Funktionshindret upphör inte bara för att du söker kontakt hos dom som inte har ett funktionshinder.
Dessutom anser jag att de är väldigt få av dom som inte har ett funktionshinder som kan ens tänka tanken att försöka leva sig in i en funktionshindrad människas liv och situation.
Dom flesta har väldigt svårt att förstå det.

2 kommentarer:

  1. bra skrivet. Tror jag vet vem du syftar på för jag tycker nämligen likadant. Att det verkar så om den personen alltså ;)

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra skrivet! Jag tycker också väldigt likt dig. Jag vet att jag inte är direkt jättebra på att ha varierat umgänge eftersom att jag typ inte träffar någon med ett fh förutom dig, men jag tycker att man ska bestämma umgänge för personens skull, man måste inte söka sig en viss grupp, det är ju liksom slumpartat med vilka man råkar tycka om som personer eller inte! Man umgås ju med personen, inte gruppen. Fast det vet jag att du tycker :)

    SvaraRadera